maanantai 17. elokuuta 2015

Mikä ornamentti?

Jo toisena koulupäivänä suuntasimme Suomen käsityönmuseoon ihailemaan ja inspiroitumaan. Ensimmäinen tehtävä oli etsiä museosta jokin kiinnostava yksityiskohta ja piirtää se. Omaan silmääni osui Kaukolan naisen kansallispuvun kauluksen revinnäiskoristelu. Piirrokset esiteltiin keskiviikko aamuna koulussa.
   Museo oli jo ennestään minulle tuttu ja viimeksi tänä kesänä olin siellä kierrellyt. Oli ihanaa kuulla, että käsi- ja taideteollisuusalan opiskelijana minulla on vapaa pääsy museoon. Sitä etua tulen varmasti hyödyntämään! Suomen käsityönmuseon alakerrasta löytyy todella runsas perusnäyttely, jossa on runsaasti ihasteltavaa. Yläkerrassa on tällä hetkellä esillä Marimekon tuotantoa.
  Museovierailut jatkuivat keskiviikko iltapäivällä Keski-Suomen museolla. Toinen tehtävämme oli inspiroitua museon näyttelyistä ja suunnitella nauhaornamentti. Ylimmässä kerroksessa ollut ryijynäyttely inspiroi minua eniten. Sitäkin olin käynyt jo aikaisemmin kesällä ihastelemassa.
nauhaornamentti luonnoksia
Nauhaornamentit suurennettiin torstaina katuliiduilla piirtäen asfalttiin. Tulos oli värikäs ja toivottavasti ilahdutti ohikulkijoita. 
  Perjantaina jakauduimme ryhmiin ja suunnittellimme keskusornamentin, jossa tuli yhdistyä kaikkien ryhmän jäsenten nauhaornamenttien ideat. Keskusornamentti toteutettiin metalliverkkoaitaan ja siinä tuli olla jokin kolmiuloitteinen elementti. Materiaaliksi käytimme suurimmaksi osaksi matonkuteita, joilla punoimme kuvoita verkkoaitaan. Tekniikka oli yllättävän haastava!
suurennos katuliiduilla

keskusornamentti verkkoaidassa









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti